Blog

Nie montujemy na materiałach w logu


Drodzy Twórcy, z całego serca apeluję do Was - nie zgadzajcie się, aby Wasze filmy, teledyski i reklamy montowane były na materiałach „w logu”. 

Wykorzystując funkcję logarytmiczną („log”) maksymalizujemy ilość informacji, jakie jesteśmy w stanie zapisać w formacie wideo. Obraz, który w tym procesie powstaje, daje dużą elastyczność podczas postprodukcji, ale nie przedstawia wprost zarejestrowanej sceny (wypłowiały obraz, brak kontrastu i nasycenia - stąd popularna nazwa „szmata”) i nie jest przeznaczony do wykorzystania bez wcześniejszego przetworzenia

Mój apel nie jest wołaniem o bezsensowną higienę postprodukcyjną lub przestrzeganie zasad dla samego przestrzegania zasad. W finalne koszt tego zaniedbania ponosicie Wy.

Co tracicie montując swoje filmy „w logu”?

  • Nie możecie w pełni ocenić ani ekspozycji, ani ostrości ujęć.

  • Wykreowany na planie świat, dosłownie i w przenośni, blednie i traci moc.

  • Trudno jest wychwycić niedoróbki w kostiumie i scenografii. 

  • Brak nasycenia powoduje, że możecie zmontować ze sobą kadry tak różne pod względem temperatury, nasycenia i odcieni, że nie będzie się dało wyrównać ich podczas sesji koloru.

  • Przyzwyczajacie siebie (i Klientów) do nieprawidłowego wyglądu Waszego filmu.

Ostatni z powyższych punktów ma najpoważniejsze konsekwencje. Podczas pracy nad materiałem, oglądając po wielokroć film, przyzwyczajacie się do tego, jak on wygląda. Kiedy następnie, np. podczas korekcji, nareszcie doprowadzicie Wasz materiał do prawidłowego kontrastu i nasycenia (czyli odtworzycie to, co widzieliście gołym okiem i na monitorach na planie) możecie doświadczyć wewnętrznej niezgody na zmianę, która zaszła. W efekcie będziecie chcieli (skracając i upraszczając) wszystko rozjaśniać, schodzi z kontrastu i nasycenia (chcąc podświadomie zbliżyć się do „loga”) co bardzo, bardzo rzadko służy obrazowi.

Wszyscy lubimy piosenki, które dobrze znamy - dlatego właśnie w topowych produkcjach wypracowany przez Twórców, bliski docelowemu „look” filmu wprowadzany jest już do plików trafiających na montaż. Dzięki temu przez kolejne tygodnie i miesiące wszyscy oglądający robocze układki będą przyzwyczajali się do tego charakteru obrazu.

Nie zgadzajcie się na brak profesjonalizmu i utrudnianie Wam pracy - głośno protestujcie, kiedy wchodząc na montaż zobaczycie swoje materiały w nieprawidłowym kontraście i nasyceniu.

[stopklatka -> RED]